Geef je foto's een extra laag
Stockfoto's zijn vaak registrerende foto's. Dat is dan een onderwerp of landschap dat uiteraard mooi op de plaat is gezet. Maar toch is dat vaak nog net niet goed genoeg …!?
Hoe bijzonder en mooi dit soort foto's ook zijn, het is moeilijk om je als stockfoto te onderscheiden van al dat fraais dat er al is. In de databases van de verschillende stockbureaus zitten vast al heel wat pareltjes van hetzelfde onderwerp.
Met het aanbrengen van een extra laag in je foto kun je je daarin onderscheiden. Jouw stockfoto springt er dan net bovenuit. Uiteraard zul je er daar dan ook meer van verkopen. En dat wil je natuurlijk graag als stockfotograaf.
Summerschool Natuurfotografie
Afgelopen zomer heb ik me opgegeven voor een summerschool natuurfotografie. Vier dagen buiten zijn in de natuur, lekker fotograferen en veel nieuwe dingen leren. Even niet met stockfotografie bezig zijn, maar gewoon genieten van je hobby. En dat was het ook. Ik heb een paar mooie dagen gehad!
Maar toch, meteen op de eerste dag was er een opdracht die ook heel herkenbaar is voor stockfotografie …!
We stonden midden in een mooie zandverstuiving ergens op de Veluwe. De cursusleider stelde de vraag "Welke gevoelens roept deze plek bij je op?". Na wat nadenken kwamen er uit de groep de nodige antwoorden zoals 'mooi', 'ruimte', 'rust', 'overweldigend' en dergelijke. Alle antwoorden waren natuurlijk even goed. Maar toen kwam de foto-opdracht er achteraan: "Maak een foto waarin je dat gevoel vastlegt!"
Dat was wel even puzzelen. Een foto maken van de zandverstuiving lukt nog wel. En met de standaardregels van een onderwerp op de voorgrond, de regels van derden enzovoort wordt dat ook nog wel een mooi plaatje, …. maar springt dat gevoel er dan uit?
Ik had mezelf de opdracht van zoiets als 'geweldig' meegegeven en na wat zoeken en speuren ben ik daarvoor op de bijgaande foto uitgekomen. Het boomstronkmannetje visualiseert het gevoel. En door de foto verticaal te nemen met het onderwerp helemaal linksonder wordt het overweldigende gevoel nog meer versterkt.En wellicht een detail, maar het weer werkte ook goed mee!
De lessen voor stockfotografie
Een eerdere blog heb ik geschreven over maak meer alledaagse foto's. Waarom? Omdat daar die extra laag vaak al in zit. Je kan de foto daarbij dan bewust of onbewust genomen hebben, het is wel van belang dat je die laag 'herkent'.
Benoem je daarbij dan de juiste trefwoorden in je metadata, dan heeft je foto een streepje voor op al diezelfde alleen maar registrerende foto's in de database van het stockbureau.
Benoem je daarbij dan de juiste trefwoorden in je metadata, dan heeft je foto een streepje voor op al diezelfde alleen maar registrerende foto's in de database van het stockbureau.
Bewust stockfoto's maken
Wil je deze kennis bewust toepassen in je stockfotografie, dan kun je er op drie manieren mee omgaan:
- Bekijk al je gemaakte foto's nog eens goed. Ga op zoek naar een mogelijke extra laag die daar al in zit.
Of je komt er per toeval achter dat er een extra laag is. Zelf heb ik daarmee al een treffend voorval meegemaakt. Dat heb ik beschreven in Trefwoorden missers. - Ben je aan het fotograferen, train je er dan op attent te zijn op extra lagen.
- Kies een idee of thema dat je inspireert. Dat is dan je extra laag.
Ga daarmee op pad om speciaal van dat soort foto's te maken. De kwaliteit van je foto als stockfoto zal er veel beter mee worden!
Uiteraard ga je later bij het bewerken van je foto die 'extra laag' aan je metadata toevoegen. Dan voeg je trefwoorden toe die dat gevoel, emotie of thematiek benadrukken.
Zijn registrerende foto's dan niet meer geschikt?
Zeker wel. Ze kunnen altijd gewoon als stockfoto verkocht worden. Maar dat stukje meerwaarde van een extra laag mis je dan wel.
Gelukkig is niet alles zo zwart-wit. Deze foto van het universitair ziekenhuis van de Erasmus Universiteit heb ik een keer genomen vanaf de Euromast. Die foto heb ik ook als stockfoto aangeboden. Als ik alleen trefwoorden als 'city' en 'building' toegevoegd had, was het zeker alleen registrerend geweest. Maar ik had gelukkig ook de termen 'rotterdam', 'hospital', 'university' en 'erasmus' benoemd. Dat maakte het alweer wat specifieker.
Tot een jaar of wat geleden niets bijzonders met deze foto. Af en toe een enkele verkoop, maar niet bijzonder veel. Het afgelopen jaar is deze foto echter opvallend veel verkocht.
Maar niet geheel toevallig is het Erasmus MC vanwege Corona regelmatig in het nieuws geweest. En daardoor is de vraag naar dit plaatje als vanzelf toegenomen. En met die extra specifieke zoektermen was deze foto daarop vindbaar. De extra laag is er dus als het ware een beetje 'ingegroeid'.
Dus wat kun je er nu mee?
Het verschil tussen registrerende foto's en foto's met een extra laag is geen zuivere wiskunde. Ga dus vooral door met het nemen van de foto's waar jij plezier van hebt. Maar met een beetje gevoel voor die extra laag in het achterhoofd zul je daar zeer zeker meer geschikte stockfoto's bij gaan maken.
Reacties 1
zo duidelijke taal bedankt Tromp Willem