Maak meer mensenfoto's
Om meer stockfoto's te verkopen kun je op verschillende manieren extra aandacht aan je foto's besteden. Eerder schreef ik al om je foto's een extra laag te geven. Ook thematisch fotograferen loont.
Een derde manier die deze twee eerdere tips mooi combineert is het maken van meer mensenfoto's.
Een derde manier die deze twee eerdere tips mooi combineert is het maken van meer mensenfoto's.
Een extra laag in je foto's is dus iets meer in je foto stoppen dan alleen een registrerend plaatje maken. Daardoor geef je een potentiële koper de mogelijkheid je stockfoto ook voor een thematisch concept te gebruiken. De volgende stap is zelf bewust dat thema opzoeken (of herkennen!) en dan gericht daarop je foto te maken.
Bij het maken van mensenfoto's worden deze aspecten vaak als vanzelf al gecombineerd. Zo kun je ook met meer alledaagse foto's al heel geschikte stockfoto's maken.
De foto van dit marktplein met het bejaarde stel heb ik gemaakt tijdens een kleine citytrip naar Antwerpen. Dit plaatje kwam dus gewoon bij ons langs terwijl we zelf aan een bak koffie op een terrasje zaten!
Uiteraard heb ik deze foto als stockfoto aangeboden. Met een paar trefwoorden erbij als 'ouderen', 'bejaard', 'vitaal', 'winkelen' had ik meteen heel wat thematische onderwerpen te pakken. Ik zie deze plaat dan ook geregeld in mijn verkopen langskomen.
Mensen zijn overal
Mensen zijn overal. Het maken van dit soort foto's kun je dus ook feitelijk altijd en overal. Met een klein beetje oog voor dit soort plaatjes zou je hiermee al in je eigen straat kunnen beginnen.
Bijgaand een drietal mensenplaatjes die ik als stockfoto aangeboden heb. Meestal gewoon ergens onderweg op de foto gezet.
Bijgaand een drietal mensenplaatjes die ik als stockfoto aangeboden heb. Meestal gewoon ergens onderweg op de foto gezet.
Met een klein beetje oefening herken je vaak ook meteen al een thematisch aspect. Of je kijkt later nog eens goed naar de foto en je herkent dan een extra laag die je nog niet eerder gezien hebt.
Al doende leert men. Een bijzonder leermoment van mijzelf hierbij heb ik al eens beschreven in Trefwoorden missers.
Al doende leert men. Een bijzonder leermoment van mijzelf hierbij heb ik al eens beschreven in Trefwoorden missers.
Redactioneel gebruik
Bij het aanbieden van mensenfoto's als stockfoto's geldt wel een belangrijke randvoorwaarde, je mag deze foto's alleen voor redactioneel gebruik aanbieden. Bij dergelijke plaatjes zoals ik getoond heb is het ondoenlijk om voor alle personen op de foto een modelrelease te bemachtigen.
Heb je de foto in de vrije openbare ruimte gemaakt dan worden deze foto's vrijwel altijd voor redactioneel gebruik geaccepteerd. Je hebt dan geen portretrecht nodig.
Ga je op je foto personen echter meer isoleren, bijvoorbeeld een close-up van een markant gezicht, dan gaat dat redactioneel gebruik niet meer op. Vaak is dan het portretrecht noodzakelijk.
Zonder modelrelease kan die bewuste foto dan niet meer als stockfoto aangeboden worden.
Vind je het leuk?
Als laatste, je moet het ook leuk vinden om dergelijke mensenfoto's te maken. Als fotograaf ben je vaak op zoek naar de meest mooie creatieve plaatjes. Een mensenfoto als hiervoor getoond past dan voor sommigen niet in dat ideaalplaatje.
Op zich is dat waar. Voor 'gewone' mensenfoto's moet je dan voor jezelf een mentale knop omzetten. Maar heb je dat gedaan, dan kom je er snel genoeg achter dat je ook in dat soort foto's je creativiteit volop kwijt kan. Maar dat is aan jou of je dat zelf ontdekken wilt.
Wil je meer stockfoto's verkopen, dan is het zeker het proberen waard
Reacties