Trefwoorden vinden je stockfoto
Wil je stockfoto's verkopen? Dan zijn goede trefwoorden net zo belangrijk als je foto zelf. Want al is je foto nog zo goed, als de trefwoorden niet kloppen zal een koper je foto niet vinden. Laat staan dat je hem dan verkoopt!
Het is daarom belangrijk goed over je trefwoorden (en titels) na te denken. In deze blog een aantal tips om goede trefwoorden te kiezen.
Trefwoorden komen het eerst ...
1. Hij geeft een of meerdere relevante trefwoorden op en krijgt daarna een lijst te zien van foto's die aan deze zoekwoorden voldoen.
2. Hij bekijkt de bitmaps en titels en bepaald welke foto hij nader wil bekijken
3. De gekozen foto wordt groot geopend en de zoeker besluit deze foto wel of niet te kopen.
Het zoeken begint dus bij de trefwoorden. En het kan daar dus ook al weer stoppen! Het zou erg jammer zijn als jouw mooie foto's daarom niet gevonden zouden worden. Dus, hoewel het vaak een saai klusje is (vind ik tenminste) is het toch raadzaam er de tijd voor te nemen om je trefwoorden goed te kiezen.
Trefwoorden beschrijven de foto
Eenvoudig om goede trefwoorden te kiezen?
Voor de enigszins ervaren stockfotograaf zal deze blog op zich niet heel veel nieuws bevatten. Veel gesneden koek dus, of soms ook niet!?
Het is en blijft belangrijk om altijd goed bij je eigen trefwoorden na te denken. Ik doe nu zelf een aantal jaren aan stockfotografie en geregeld kom ik er toch weer achter dat ik ergens een belangrijk trefwoord gemist heb. Of omgekeerd, dat je onverwacht merkt dat sommige trefwoorden het heel goed doen waar je het niet verwacht had. Trefwoorden kiezen wordt dan ook een kunde!
Naast het kiezen van zuivere trefwoorden die alleen de elementen op de foto beschrijven is er ook nog meer. Zou bij de gegeven foto niet ook het trefwoord 'teacher' passen. En een kreet als 'copy space', om de koper er op te wijzen dat hijzelf ook tekst kan plaatsen op het schoolbord!?
Ook leuk is een quiz om je eigen trefwoordenvaardigheid te testen!? En dan wel eentje op basis van echte verkoopstatistieken!
Laat maar eens horen waar de belangstelling naar uit gaat!
Reacties