Laatste reacties

Vier nieuwe stockbureaus
19 oktober 2020
Hoi Hans, Je kan bij Zoonar bij een model-of propertyrelease kiezen uit drie opties: 'Not necessary', 'available' en 'no...
Vier nieuwe stockbureaus
18 oktober 2020
Hallo Tromp Willem,Ik zag je al voorbijkomen op Mostphotos. Maar hoe zit het eigenlijk met editorial afbeeldingen op Zo...
Wat is stockfotografie
10 augustus 2020
Hallo Henk, Elk stockbureau gaat daar anders mee om. Misschien kun je me in een persoonlijk mailtje aangeven om welke st...
Wat is stockfotografie
09 augustus 2020
Goedemiddagik ben een paar weken nu bezig met uploaden van beelden, (nog geen verkopen helaas volgens mij, maar wel leuk...
Canon 5D Mark III met objectieven te koop
31 juli 2020
Ja daar heb ik ook aan zitten denken. Alleen, die RF 24-70 heeft stabilisatie en is helemaal gebouwd op de R serie. Dat ...

Depositphotos

Nationale Beeldbank

De Nationale Beeldbank is anders dan de andere behandelde stockbureaus. Deze Nederlandse stocksite richt zich specifiek op het Nederlandse beeld. Niet alle foto's zijn dus geschikt. Foto's dienen in Nederland te zijn gemaakt, of - indien elders gemaakt - duidelijke Nederlandse kenmerken in zich te hebben.

Overname Nationale Beeldbank in oktober 2018

De Nationale Beeldbank is overgenomen door fotobureau Hollandse Hoogte. De NBB blijft daarbinnen als merk gewoon bestaan. In oktober 2018 is een nieuwe website online gegaan.
Een belangrijke wijziging is dat de NBB vanaf oktober 2018 exclusief is. Dit geldt niet alleen voor de aangeleverde beelden, maar dat wordt ook van fotografen zelf gevraagd. Bied je dus beeldmateriaal aan aan de NBB, dan mag je geen foto's meer aanbieden bij andere stockbureaus!

Voor mijzelf is het voorgaande de reden dat ik gestopt ben met het aanbieden van foto's bij de Nationale Beeldbank. Meer daarover kun je ook lezen in mijn blog Nederlandse Beeldbank overgenomen door Hollandse Hoogte  Mijn al opgebouwde portfolio blijft vooralsnog nog wel bestaan. Alleen nieuwe foto's daaraan toevoegen is vanaf nu verleden tijd.

Homepage Nationale Beeldbank
De website van de Nationale Beeldbank is strak weergegeven maar maar vanouds ook ook vrij spartaans uitgevoerd. Uitgebreide (grafische) overzichten waren in het verleden niet aanwezig. Als fotograaf moest je af en toe even zoeken waar de verschillende functies zaten.
Door mijn opzegging als fotograaf heb ik geen toegang meer tot de meeste functies van de website. Ik heb dus geen idee meer hoe de functionaliteit van de nieuwe website voor kopers, maar vooral ook voor fotografen werk!?
De site van de Nationale Beeldbank is uiteraard in het Nederlands. Andere talen zijn ook niet beschikbaar.
Omdat ik geen account meer heb bij de Nationale Beeldbank heb ik helaas geen informatie over de huidige wijze van foto's aanbieden.
Het aantal verkopen op de Nationale Beeldbank is veel lager dan bij de internationale stocksites. Per verkochte foto krijg je wel meteen een bedrag dat varieert van een paar euro tot wel 50 euro. Daardoor is het mogelijk om ook met mindere aantallen verkopen toch een aardige omzet te genereren.
De uitbetaling is in euro's en geschiedt per verkochte foto. Deze wordt rechtstreeks op je bankrekening gestort. Wel moet je daarop soms lang wachten. Uitbetalingen pas vijf maanden later dan de verkoop zijn geen uitzondering.

Mijn verdiensten bij de Nationale Beeldbank 

Mijn verdiensten bij de Nationale Beeldbank per kwartaal bijgewerkt t/m maart 2020
Mijn hoogste verdiensten bij de Nationale Beeldbank hadden een verkoop van rond de 100 euro per maand. De verkopen waren wel altijd erg grillig. Over de laatste jaren was mijn gemiddelde ook gestaag aan het dalen. Dit ondanks het toen nog wel steeds groeien van mijn portfolio.

Met ingang van oktober 2018 komen er dus geen nieuwe foto's meer bij. Omdat ik geen exclusief fotograaf wil worden is mijn account door de Nationale Beeldbank afgesloten. Wel is mij meegedeeld dat mijn al opgebouwde portfolio vooralsnog wel gewoon blijft bestaan. Daar heb ik nog steeds enige uitkomsten uit.

Prijzen Nationale Beeldbank

De Nationale Beeldbank hanteert een prijsmodel met twee soorten licenties: redactioneel en commercieel. Daarnaast zijn er twee soorten gebruik, online en print, en kan de foto op drie verschillende groottes worden gekocht.

Geen bijzonderheden.

Bekijk mijn foto's

Bekijk foto's

Je wilt foto's kopen

Koop foto's

Ga zelf foto's verkopen

Meld je aan

Nationale Beeldbank links
Mijn portfolio - Mijn voor de overname door Hollandse Hoogte opgebouwde portfolio bij de Nationale Beeldbank
Nationale Beeldbank Homepage - Homepage en startpagina voor voor kopers
 

Reacties 19

Gast - H.J. Siteur op zaterdag 22 februari 2020 17:18

Ik heb wel enkele foto's verkocht maar dat is niks vergeleken toen de beedlbank nog echt De Nationale Beeldbank heette. Jammer. Ik verkoop al in geen tijden. Alle veranderingen zijn helaas geen verbeteringen. De het is niets meer wat het is geweest.

Ik heb wel enkele foto's verkocht maar dat is niks vergeleken toen de beedlbank nog echt De Nationale Beeldbank heette. Jammer. Ik verkoop al in geen tijden. Alle veranderingen zijn helaas geen verbeteringen. De het is niets meer wat het is geweest.
Gast - Rudmer Zwerver op maandag 19 november 2018 12:44

Ik heb sinds de overname van Nationale Beeldbank door Hollandse Hoogte nog niks verkocht uit mn bestaande portfolio. Ook nog niet uit de enkele foto's die ik bij Hollandse Hoogte heb geupload. Hoe is dit bij jullie?
Ik vraag me af of het zin heeft hier nog energie in te steken...

Ik heb sinds de overname van Nationale Beeldbank door Hollandse Hoogte nog niks verkocht uit mn bestaande portfolio. Ook nog niet uit de enkele foto's die ik bij Hollandse Hoogte heb geupload. Hoe is dit bij jullie? Ik vraag me af of het zin heeft hier nog energie in te steken...
Gast - Ruud Morijn op maandag 31 december 2018 14:44

Ik had op 15 november één verkoop en op 23 november jl. twee verkopen uit mijn voor de overname opgebouwde portfolio; daarna niets meer verkocht. De omzet in november was voor mij al ongebruikelijk laag vergeleken met mijn normale omzet bij de Nationale Beeldbank. Maar geen enkele verkoop in een hele maand heb ik daar sinds mei 2012 nog nooit meegemaakt. Er van uitgaande dat de registratie correct plaatsvindt, wordt er om voor mij onduidelijke redenen dus minder verkocht dan ooit. Het kan niet liggen aan veel nieuwe exclusieve en actuele beelden van andere fotografen want ik ben daarvan niet erg onder de indruk.

Ik had op 15 november één verkoop en op 23 november jl. twee verkopen uit mijn voor de overname opgebouwde portfolio; daarna niets meer verkocht. De omzet in november was voor mij al ongebruikelijk laag vergeleken met mijn normale omzet bij de Nationale Beeldbank. Maar geen enkele verkoop in een hele maand heb ik daar sinds mei 2012 nog nooit meegemaakt. Er van uitgaande dat de registratie correct plaatsvindt, wordt er om voor mij onduidelijke redenen dus minder verkocht dan ooit. Het kan niet liggen aan veel nieuwe exclusieve en actuele beelden van andere fotografen want ik ben daarvan niet erg onder de indruk.
Gast - Ruud Morijn op vrijdag 01 februari 2019 10:43

Om het bovenstaande te actualiseren nog het volgende. Ik had ondertussen al verschillende foto's van mij in publicaties zien opduiken terwijl ik nog niet wist dat die verkocht waren. Inmiddels zijn ze in mijn omzetoverzicht van de Nationale Beeldbank toch ook vermeld. Het blijkt dat er in januari 2019 al met al toch zes foto's van mij zijn verkocht. Ik had aanvankelijk het idee dat door een algoritme aan de klanten wellicht eerst de foto's van de 'exclusieve fotografen' zouden worden aangeboden, maar wellicht is dit toch niet het geval. De tijd zal het leren. Persoonlijk hoop ik nog wel dat men ooit nog terugkomt van de eis dat geen enkel beeld van de fotograaf elders verkocht mag worden omdat ik vaak scènes tegenkom die typisch bij de Nationale Beeldbank thuishoren en niet of minder geschikt zijn voor de andere bureaus.

Om het bovenstaande te actualiseren nog het volgende. Ik had ondertussen al verschillende foto's van mij in publicaties zien opduiken terwijl ik nog niet wist dat die verkocht waren. Inmiddels zijn ze in mijn omzetoverzicht van de Nationale Beeldbank toch ook vermeld. Het blijkt dat er in januari 2019 al met al toch zes foto's van mij zijn verkocht. Ik had aanvankelijk het idee dat door een algoritme aan de klanten wellicht eerst de foto's van de 'exclusieve fotografen' zouden worden aangeboden, maar wellicht is dit toch niet het geval. De tijd zal het leren. Persoonlijk hoop ik nog wel dat men ooit nog terugkomt van de eis dat geen enkel beeld van de fotograaf elders verkocht mag worden omdat ik vaak scènes tegenkom die typisch bij de Nationale Beeldbank thuishoren en niet of minder geschikt zijn voor de andere bureaus.
Gast - Rudmer Zwerver (website) op zaterdag 16 maart 2019 14:59

Ik heb intussen toch ook wat beelden verkocht. Dat laatste ben ik met je eens. Soms heb je typisch Nederlands beeld dat niet geschikt is voor internationale beeldbanken. Maar die mag ik nu dus niet meer verkopen op de NBB. Jammer hoor. Ik snap het ook niet echt. Vindt het nogal veel gevraagd van ons fotografen.

Ik heb intussen toch ook wat beelden verkocht. Dat laatste ben ik met je eens. Soms heb je typisch Nederlands beeld dat niet geschikt is voor internationale beeldbanken. Maar die mag ik nu dus niet meer verkopen op de NBB. Jammer hoor. Ik snap het ook niet echt. Vindt het nogal veel gevraagd van ons fotografen.
Tromp Willem van Urk op maandag 19 november 2018 17:43

Ik heb ook nog geen verkopen tot dusver. Maar ik ken andere fotografen die al wel verkopen hebben gehad.
Alleen ik snap je laatste opmerking niet. Het is nu de keus of je je energie in de NBB stopt óf juist helemaal niet. De NBB stelt in haar voorwaarden dat - als je daar beelden wilt blijven aanbieden - dat je dan exclusief fotograaf bij hun wordt! Aanbieden aan ander stockbureaus mag dan in het geheel niet meer !!
Het is dus de keus, óf je gaat door bij alleen de NBB, óf je stopt bij de NBB en je richt je op alle andere stockbureaus.

Ik heb ook nog geen verkopen tot dusver. Maar ik ken andere fotografen die al wel verkopen hebben gehad. Alleen ik snap je laatste opmerking niet. Het is nu de keus of je je energie in de NBB stopt óf juist helemaal niet. De NBB stelt in haar voorwaarden dat - als je daar beelden wilt blijven aanbieden - dat je dan exclusief fotograaf bij hun wordt! Aanbieden aan ander stockbureaus mag dan in het geheel niet meer !! Het is dus de keus, óf je gaat door bij alleen de NBB, óf je stopt bij de NBB en je richt je op alle andere stockbureaus.
Gast - Rudmer Zwerver op maandag 19 november 2018 18:42

Oh je bedoelt dat je dan überhaupt niet meer elders mag verkopen? Dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat alleen de foto's die je bij hun aanbiedt exclusief bij hun te koop moesten zijn.
Ik heb af en toe wel eens een beeld dat zo typisch Nederlands is dat ze niet echt geschikt zijn voor de "wereldmarkt". Die zou ik dan bij HH kwijt kunnen. Maar dan moet het wel wat opleveren.
Als het echt zo is zoals jij dat zegt dan stop ik er ook mee.

Oh je bedoelt dat je dan überhaupt niet meer elders mag verkopen? Dat had ik niet begrepen. Ik dacht dat alleen de foto's die je bij hun aanbiedt exclusief bij hun te koop moesten zijn. Ik heb af en toe wel eens een beeld dat zo typisch Nederlands is dat ze niet echt geschikt zijn voor de "wereldmarkt". Die zou ik dan bij HH kwijt kunnen. Maar dan moet het wel wat opleveren. Als het echt zo is zoals jij dat zegt dan stop ik er ook mee.
Tromp Willem van Urk op maandag 19 november 2018 18:49

Lees zelf maar hun Richtlijnen voor fotografen, artikel 7.

Lees zelf maar hun [url=https://www.nationalebeeldbank.nl/docs/richtlijnen-fotografen-nbb.pdf]Richtlijnen voor fotografen[/url], artikel 7.
Gast - Rudmer Zwerver op maandag 19 november 2018 19:02

Jemig ja. Je hebt gelijk. Ongelofelijk. Nou daar hoef ik dan geen energie meer in te steken

Jemig ja. Je hebt gelijk. Ongelofelijk. Nou daar hoef ik dan geen energie meer in te steken :D
Gast - Henk hendriks op zondag 04 november 2018 22:25

Tja dat gaat wel erg ver bij een amateurbeeldbank dat je nu al de exclusieve rechten wilt hebben en exclusiviteit van foto's die je daarop wil plaatsen,en dat voor een prijs die je het best kan omschrijven als "voor een appel en een ei op de eerste rij zitten"kennelijk hebben ze bij Hollandse Hoogte gedacht dat de fotoamateur dit wel zou accepteren om maar wat kiekjes te verkopen,omdat dit niet echt lukt bij professionele fotografen.

Je hebt groot gelijk dat je onder deze voorwaarde geen foto's meer aanlevert want dat betekend zo goed als dat je niets meer verdiend met een foto als je deze alleen maar voor of bij een amateur beeldbank beschikbaar kan stellen en wetende dat de prijzen waarschijnlijk nog verder zullen zakken.
Het geeft alleen maar aan dat het niet echt goed gaat met dit bedrijf
zullen gaan,er bestaat helaas geen bestaansrecht meer voor een beeldbank die voor 80% gevuld is met niets zeggende foto's waar niemand op

Ook onder mijn beroeps collega's fotojournalisten stappen sommigen op bij H.H of zijn al lang geleden opgestapt en hun medewerking aan dit bureau beëindigd,dat het niet goed gaat blijkt wel uit de recente overnames

Tja dat gaat wel erg ver bij een amateurbeeldbank dat je nu al de exclusieve rechten wilt hebben en exclusiviteit van foto's die je daarop wil plaatsen,en dat voor een prijs die je het best kan omschrijven als "voor een appel en een ei op de eerste rij zitten"kennelijk hebben ze bij Hollandse Hoogte gedacht dat de fotoamateur dit wel zou accepteren om maar wat kiekjes te verkopen,omdat dit niet echt lukt bij professionele fotografen. Je hebt groot gelijk dat je onder deze voorwaarde geen foto's meer aanlevert want dat betekend zo goed als dat je niets meer verdiend met een foto als je deze alleen maar voor of bij een amateur beeldbank beschikbaar kan stellen en wetende dat de prijzen waarschijnlijk nog verder zullen zakken. Het geeft alleen maar aan dat het niet echt goed gaat met dit bedrijf zullen gaan,er bestaat helaas geen bestaansrecht meer voor een beeldbank die voor 80% gevuld is met niets zeggende foto's waar niemand op Ook onder mijn beroeps collega's fotojournalisten stappen sommigen op bij H.H of zijn al lang geleden opgestapt en hun medewerking aan dit bureau beëindigd,dat het niet goed gaat blijkt wel uit de recente overnames
Tromp Willem van Urk op maandag 05 november 2018 07:23

Dag Henk,
De kwalificatie 'amateurs' zijn jouw bewoordingen.
Zou je me je e-mailadres willen sturen? Ik wil graag even met je sparren over een aantal (eerdere) reacties van jou die ik heb verwijderd.
groeten, Tromp Willem

Dag Henk, De kwalificatie 'amateurs' zijn jouw bewoordingen. Zou je me je e-mailadres willen sturen? Ik wil graag even met je sparren over een aantal (eerdere) reacties van jou die ik heb verwijderd. groeten, Tromp Willem
Tromp Willem van Urk op dinsdag 21 augustus 2018 18:48

Vandaag een bericht van NBB / Hollandse Hoogte over de uitbetaling van achterstallige 'pictorights'. Een leuk bedragje !
Vooralsnog pakt die overname niet verkeerd uit

Vandaag een bericht van NBB / Hollandse Hoogte over de uitbetaling van achterstallige 'pictorights'. Een leuk bedragje ! Vooralsnog pakt die overname niet verkeerd uit :)
Tromp Willem van Urk op zaterdag 03 november 2018 20:35

De consequenties van de overname zijn nu helemaal duidelijk. Exclusiviteit vereist!
Lees ook mijn blog Nationale Beeldbank overgenomen door fotobureau Hollandse Hoogte.

De consequenties van de overname zijn nu helemaal duidelijk. Exclusiviteit vereist! Lees ook mijn blog [url=https://www.kruwt.nl/nationale-beeldbank-overgenomen-door-fotobureau-hollandse-hoogte]Nationale Beeldbank overgenomen door fotobureau Hollandse Hoogte[/url].
Gast - Ruud Morijn op zondag 19 augustus 2018 07:48

Ik ben ook heel geïnteresseerd hoe de ontwikkelingen verlopen. Ik vond de Nationale Beeldbank wel degelijk interessant; globaal 20% van mijn inkomen als fotograaf kwam uit die bron. De tijd tussen de feitelijke verkoop van de foto en de afrekening ervan was wel vaak ongebruikelijk lang, maar uiteindelijk kwam het wel in orde.

Maar ik reageer nu vooral omdat ik hierboven las dat het niet mogelijk is om je portfolio bij de Nationale Beeldbank te tonen. Dat kan n.l. wel: https://www.nationalebeeldbank.nl/contributor/browse/3635/tw-van-urk

Ik ben ook heel geïnteresseerd hoe de ontwikkelingen verlopen. Ik vond de Nationale Beeldbank wel degelijk interessant; globaal 20% van mijn inkomen als fotograaf kwam uit die bron. De tijd tussen de feitelijke verkoop van de foto en de afrekening ervan was wel vaak ongebruikelijk lang, maar uiteindelijk kwam het wel in orde. Maar ik reageer nu vooral omdat ik hierboven las dat het niet mogelijk is om je portfolio bij de Nationale Beeldbank te tonen. Dat kan n.l. wel: https://www.nationalebeeldbank.nl/contributor/browse/3635/tw-van-urk
Tromp Willem van Urk op zondag 19 augustus 2018 20:29

Dag Ruud,
Bedankt voor de tip. Dat wist ik nog niet!
Ik zal binnenkort mijn website er op aanpassen

Dag Ruud, Bedankt voor de tip. Dat wist ik nog niet! Ik zal binnenkort mijn website er op aanpassen :D
Tromp Willem van Urk op woensdag 29 augustus 2018 08:45

Ik heb deze pagina nu aangepast. Nogmaals bedankt voor de tip !

Ik heb deze pagina nu aangepast. Nogmaals bedankt voor de tip !
Gast - Hubertus Huijg op zaterdag 04 augustus 2018 11:48

Inmiddels is Nationale Beeldbank overgenomen door Hollandse Hoogte ...

http://www.guidokoppes.nl/in_dutch/nationale-beeldbank-overgenomen-door-hollandse-hoogte/

Inmiddels is Nationale Beeldbank overgenomen door Hollandse Hoogte ... http://www.guidokoppes.nl/in_dutch/nationale-beeldbank-overgenomen-door-hollandse-hoogte/
Tromp Willem van Urk op vrijdag 10 augustus 2018 06:40

Ja, ik heb daarover ook bericht gehad van de NBB. Interessant artikel! Ik ben benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt.
En wanneer er meer duidelijk is zal ik de informatie op deze pagina aanpassen.

Ja, ik heb daarover ook bericht gehad van de NBB. Interessant artikel! Ik ben benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt. En wanneer er meer duidelijk is zal ik de informatie op deze pagina aanpassen.
Gast - dailyphotopress op vrijdag 20 april 2018 11:00

Helaas heeft de nationale beeldbank bij mij afgedaan,heb er ooit eens wat foto's opgezet maar snel weer afgehaald omdat het meer gezeur was dan vlot uitbetalen en dan die prijzen waarvoor ze hun foto's aanbieden belachelijk,.

Nu weet ik als beroepsfotojournalist dat er in tegenstelling tot een jaar of 20 weinig of niets meer te verdienen is met de fotografie mede door goedkope stockbureautjes die elkaar bevechten,dit komt door de digitale fotografie en de kwaliteit die hier mee gepaard gaat.
Een stock bureau is leuk voor amateurfotografen maar niets voor mij omdat ik vooral nieuws en sport fotografeerde,maar van de nationale beeldbank krijg ik nog steeds een foto betaald maar ja wanneer :-)

Helaas heeft de nationale beeldbank bij mij afgedaan,heb er ooit eens wat foto's opgezet maar snel weer afgehaald omdat het meer gezeur was dan vlot uitbetalen en dan die prijzen waarvoor ze hun foto's aanbieden belachelijk,. Nu weet ik als beroepsfotojournalist dat er in tegenstelling tot een jaar of 20 weinig of niets meer te verdienen is met de fotografie mede door goedkope stockbureautjes die elkaar bevechten,dit komt door de digitale fotografie en de kwaliteit die hier mee gepaard gaat. Een stock bureau is leuk voor amateurfotografen maar niets voor mij omdat ik vooral nieuws en sport fotografeerde,maar van de nationale beeldbank krijg ik nog steeds een foto betaald maar ja wanneer :-)
Gast
donderdag 22 oktober 2020

Captcha afbeelding

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://kruwt.nl/