Veel Gestelde Vragen
Waarom moet ik ook nog een titel en omschrijving invullen?
Laatste pagina-update : April 2021
Naast de trefwoorden zijn de titel en omschrijving (caption) de tweede mogelijkheid om een foto voor de koper te beschrijven. Zorg dat je een goede titel hebt die de boodschap van je foto goed ondersteund.
Belang van titel voor een stockfoto
Bedenk dat als een koper een foto zoekt, hij na het invullen van één of meerdere trefwoorden nog steeds geconfronteerd wordt met een hele rij foto's die aan dezelfde criteria voldoen. Ook daartussen moet je dus opvallen.
Tezamen met de getoonde thumbnail is de titel/omschrijving dan het eerste wat een potentiële koper van je foto ziet. Pas als dit interessant genoeg is, zal hij je foto nader bekijken en eventueel besluiten deze te kopen.
Een goed beschrijvende en doeltreffende titel werkt dus mee aan een hogere omzet.
Reacties 2
Beste mijnheer Kruwt,
Allereerst ben ik heel blij met al uw informatie omtrent het aanbieden van fotos bij stockburo's. De trefwoorden die ik bij bijvoorbeeld een tulpenfoto van u zie, heeft u deze eerder via bijv. Lightroom aan de foto toegekend? Ik zie zeer veel trefwoorden staan, raadt u aan om een grote hoeveelheid trefwoorden toe te kennen?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Esmiralda
Hallo Esmiralda. Het optimaal aantal trefwoorden bestaat niet. Bij Adobe Stock adviseren ze een aantal van 30. Bij Shutterstock mag je tot 50 gaan en bij Dreamstime zelfs tot 70! Het is ook net waar je jezelf prettig bij voelt. Ikzelf zit meestal tussen de 40 á 50 trefwoorden.
Overigens gebruik ik niet Lightroom voor het toekennen van trefwoorden. In mijn LR catalogus geeft dat vervuiling met mijn privé-trefwoorden en in LR kun je trefwoorden niet op volgorde van belangrijkheid sorteren. En voor bureaus als AdobeStock is dat wel van belang.
In mijn workflow maak ik momenteel gebruik van Stocksubmitter.